donderdag 3 januari 2013

Ontstoken zenuw voorbij?

Gisteren kon ik gelukkig bij mijn eigen tandarts terecht om de wortelkanaalbehandeling af te maken. Sinds de voorlopige behandeling van afgelopen vrijdag had ik helemaal geen pijn meer gehad dus ik ging ervan uit dat de ontsteking voorbij was. Hierop vooruit lopend is de chemo weer opnieuw gepland en nu voor a.s. maandag, 7 januari. Maar toen ik gisteren bij de tandarts zat, was het geheel toch niet helemaal duidelijk. Normaal gesproken lopen er vanuit de wortel van je kies 2 zenuwen die vaak 2 zenuwuiteinden hebben of uitmonden in één geheel. Maar ja, ik ben nu eenmaal niet standaard, en dat was nu ook weer niet. Het leek alsof er een heleboel zenuwuiteinden zaten en die kon de tandarts niet allemaal behandelen. Hij kon ze ook alleen maar op de foto zien; het was onmogelijk om ze allemaal te vinden en vervolgens plat te leggen. Hij heeft de 2 gemakkelijkste gevonden en plat gelegd. Het is dus nog heel goed mogelijk dat de ontsteking toch nog aanwezig is in al die overige zenuwuiteinden. Daar kon ik het dus mee doen. Antibiotica durfde hij niet voor te schrijven, dus nu is het afwachten geblazen. Morgen gaat het ziekenhuis bellen met de vraag of de ontsteking voorbij is en om te kijken of de chemo a.s. maandag door kan gaan. Ik heb even met de mogelijkheid gespeeld om bovenstaande niet te zeggen, want ik wil heel graag dat de chemo doorgaat (klinkt raar he?). Aan de andere kant, is dat natuurlijk erg voor struisvogel spelen. En dat wil ik ook weer niet. Dus zal ik morgen maar heel eerlijk vertellen, dat de tandarts het gewoon niet zeker weet.
Ik hoop echt dat de chemo maandag wel door kan gaan, want hoe langer het duurt hoe erger ik er tegenop zie. Die extra week lijkt wel fijn, maar is het eigenlijk helemaal niet. Je voelt je conditie weer verbeteren en ik weet dan ook direct dat het volgende week weer een flinke stap terug zal zijn. En dat wordt dan toch weer wennen.
Inmiddels is ook de Sinead O'Connor look helemaal voorbij. 2 jaar geleden ben ik niet helemaal kaal geworden, maar nu denk ik dat ik een volmaakte biljartbal word! Ik heb echt al hele kale plekken op mijn hoofd, waar geen stoppeltje meer op staat. Ik zie er gewoon niet uit zonder mutsje! En 's-nachts in bed is het echt heel koud. Maar ik heb een prachtige slaapmuts.........ik word er alleen niet aantrekkelijker van vind ik zelf........ Maar ja dan moet iedereen die mij 's-nachts ziet, zijn ogen maar dicht doen.......

1 opmerking:

  1. Hallo lieve niet-standaard Liesbeth.
    Wat een rare kaken heb jij...... wel heel verstandig dat je het wel aan het ziekenhuis vertelt. Prikken ze niet van te voren standaard bloed om je bloedbeeld te bepalen zodat ze zeker weten dat je lichaam weer een chemo aan kan? Zo was mijn hoofd ook......en ook dat komt weer goed. Ik zat binnen een half jaar na mijn laatste chemo voor het eerst weer bij de kapper.
    Ik zal voor je duimen dat het maandag door kan gaan - zelf krijg ik dan (als ik goed geteld heb) mijn 1 na laatste Herceptininfuus - zal aan je denken als ik daar die 2.5 uur zit. Begint nu wel op te schieten.

    Liefs en groetjes, Wendie

    BeantwoordenVerwijderen