vrijdag 28 december 2012

Chemo wordt uitgesteld....

Jeetje wat is er veel gebeurd de afgelopen dagen. Afgelopen maandag waren de problemen met de mondslijmvliezen voorbij. Ik was er superblij mee, want dan kon ik tenminste gaan genieten van de Kerstbrunch die we geboekt hadden. Die was dan ook heerlijk! We hebben genoten van allerlei lekkers, verschillende soorten salades, verschillende soorten brood, beleg, ragout, gehaktballetjes, pannenkoeken, noem maar op. Ik heb de kilo's die ik in de week ervoor kwijt was geraakt in één keer er weer aan gegeten volgens mij! Maar 's-middags begon ik toch weer last te krijgen van mijn mond.
Toen ik 2 jaar geleden chemo kreeg, heeft mijn gebit heel veel te lijden gehad. Er brak van alles af en afgelopen zomer heb ik het laten herstellen. Er is een brug geplaatst, die de gaten die gevallen waren, mooi afdekte. Maar juist op die plek kreeg ik na de Kerstbrunch last. Precies onder de brug. Het deed steeds meer pijn en begon uiteindelijk te kloppen. Woensdag werd het erger en donderdag moest ik voor chemo-controle naar het ziekenhuis. Mijn bloed herstelt goed, maar er werd me wel duidelijk gemaakt dat die problemen met de slijmvliezen niet te vaak voor mochten komen. Als het de volgende keer weer zou gebeuren zou bij de derde kuur de dosis aangepast worden. Maar we gingen het nog een keer proberen. Ik noemde dat ik veel pijn had bij de brug en ik werd meteen doorgestuurd naar een tandarts. Omdat het aan het kloppen was, zou het mogelijk een ontsteking kunnen zijn. En, door de chemo, komen ontstekingen bij kronen en bruggen, die eerder geen problemen veroorzaken, toch aan het licht. Dus moest ik naar de weekendtandarts want alle tandartsen hadden gezamenlijk besloten om tussen kerst en nieuw vrij te zijn. Als er dan problemen waren, kon je bij de spoeddienst terecht. De tandarts in Eersel had dienst en ik mocht 's-avonds komen. Het enige wat die vrouw constateerde was dat ik niet goed gepoetst had. Nou ik kan je vertellen dat tanden poetsen met die wondjes in mijn mond een verschrikking was, dus had ik inderdaad niet goed gepoetst. Maar neem me dat maar eens kwalijk. Verder kon ze niets vinden, dus ik moest maar paracetamol en ibuprofen slikken, dan zou het wel beter gaan. De nacht van donderdag op vrijdag was verschrikkelijk! Het deed zo'n pijn en het kloppen werd alleen maar heviger. Dus op vrijdagochtend toch maar weer contact opgenomen met het ziekenhuis. Toen moest ik ineens (binnen het uur) door naar de kaakchirurg. En die constateerde 2 ontstoken zenuwen! Precies onder de brug........ Direct werd er contact gelegd met de oncoloog en werd er besloten dat ik a.s. maandag geen chemo mocht krijgen. Dat wordt uitgesteld tot die ontstekingen hersteld zijn. Ondertussen zorgde de kaakchirurg er hoogstpersoonlijk voor dat ik nu bij een tandarts in Hoogeloon terecht kon die alles wel serieus nam en daar ben ik vanmiddag geweest voor een wortelkanaalbehandeling. Wat heb ik een pijn gehad. Inmiddels is het weer wat afgezakt, maar onderweg naar huis heb ik in de auto gewoon even heel veel medelijden met mezelf gehad en heb een heerlijk potje zitten huilen. Af en toe mag dat, toch? Ik moet nog even afwachten of het geholpen heeft, maar het voelt nu best goed. De pijn is minder en als het in het weekend terug komt, mag ik meteen weer contact opnemen.
De chemo wordt dus voorlopig een week uitgesteld. Daar baal ik wel van, want nu schuift alles een week op, maar het is niet anders. Van de andere kant kan ik dan wel gaan genieten van nog een week vakantie met de jongens. En dat ga ik zeker doen!


1 opmerking:

  1. Goh, dat is allemaal niet niks.. Knap dat je het uitgehouden hebt tot dat je dan toch eindelijk bij een goede tandarts terecht mocht! Heb veel respect voor jou, Lies, want je maakt wat mee zeg! Blijf aan je denken!

    Lieve groet,
    Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen